Not much on social media is truly social, he argues. “We personalise,”
he says. “So, you know, it’s kind of social, but in a very personalised
way … One of the most troubling things for me about social media is the
lack of diversity. It’s like going to some expensive US college. You
only meet people like yourself.” Then there’s the whole privacy issue:
“The internet is becoming structurally parochial, like a village. So not
only does everyone from the NSA to the big internet companies know
pretty much everything there is to know about us, but we’re all
clustering in these tighter and tighter little ideological and cultural
networks. There’s no serendipity, no stumbling upon random people or
random ideas. Everything is pre-ordained; you’re served with what they
know will suit you.”
En nog veel meer intrigerende observaties van Andrew Keen in
dit interview naar aanleiding van zijn nieuwe boek
The Internet is Not the Answer. De eerste keer dat ik Keen tegenkwam, in een aflevering van
Tegenlicht (als ik me niet vergis, kan haast niet ergens anders), vond ik hem zo'n typische figuur die eens lekker gaat stoken door tegen de gevestigde mening in te gaan. Hij had alleen een beetje last van een vervelende habitus. Inmiddels heeft hij de wind flink in de zeilen (en die zeilen zijn van beter materiaal gemaakt).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten