zondag 24 januari 2016

Het merk Autechre en het vooruitgangsgetto

Ik viel afgelopen vrijdag pas laat in de livemix van Autechre voor NTS en moet eerlijk toegeven dat ik eerst dacht dat de Internetverbinding hakkelde. Net toen ik teleurgesteld de browser wilde dichtklikken, begon mijn bewustzijn zich te adapteren en werd het gekraak zoiets als muziek, buitengewone muziek, onze elektronische versie van freejazz. Gelukkig kun je de mix hier luisteren en vreemd genoeg publiceerde Solid Steel dezelfde dag een tweede mix in dezelfde duistere stijl. Is dit een nieuwe strategie van Autechre? Een aanloop tot nieuw werk?

In ieder geval zetten de twee mixen mij aan het denken over Autechre zelf. Hoe het duo na bijna 25 jaar stug grenzen blijft verleggen, maar ook in een welhaast omheinde niche is geplaatst. Een soort afgelegen laboratorium waar alleen insiders interesse in tonen en dat losstaat van de rest van de muziekcultuur. Alsof Autechre voorspelbaar is in zijn onvoorspelbaarheid en dus geen aandacht verdient. Het geluid van de mixen kun je al jaren horen op festivals gewijd aan avant-garde en elektronische muziek, maar dat Autechre ze gebruikt maakt het op een of andere manier anders. Want ergens is Autechre, ondanks de bovengenoemde isolatie, een sterk merk. Waarom?

Hoe experimenteel Autechre ook klinkt, het duo heeft altijd een vage relatie met dansmuziek behouden (sporadisch wil een remix, zoals hun recente herbewerking van Russell Haswells 'Heavy Handed Sunset', zelfs bijna conventioneel dansbaar zijn.) Ze zijn in al die jaren braaf bij het Warp-label gebleven, dat overigens zelf sinds mensheugenis geen dansvloerkrakers meer uitbrengt. Maar de ritmische basis van Autechre is altijd gebleven. In zekere zin zijn ze het research & development team van techno dat nieuwe modellen van ritme en structuur ontwikkelt die andere artiesten kunnen gebruiken, maar zelden daadwerkelijk inzetten. De mixen van vrijdag deden me denken hoe dit wellicht aan de terughoudende houding van Autechre zelf ligt. En of dit anders kan, Autechre dat zich als leider profileert en muziek op een breder niveau probeert te sturen. Voorbij de in zichzelf gekeerde festivals en hun trouwe publiek. Want de mixen lijken bijna een programma te presenteren van de manier waarop muziek de komende jaren zou moeten klinken: veel vrijer, vreemder en verrassender. Veel scherper gerelateerd aan onze huidige realiteit ook. Wellicht zijn deze hints genoeg om nieuwe ideeën te planten die uitgroeien tot een ware 21ste eeuwse muziek en andere, gemeenschappelijke manieren om deze te horen.

Edit: en om de recentelijke activiteiten te completeren is hier Sean Booth at Lifetime Methrave (Tunnel Dive No. 043), afgelopen zondag opgenomen voor Intergalactic FM.

6 opmerkingen:

  1. Waanzinnig goed vind ik dit. Bedankt voor de links.

    En als je eerlijk bent weet je dat dit zoveel verder gaat dan hetgeen waarmee Aphex Twin naar buiten durft komen.

    Feitelijk is Autechre op een of andere manier het zwarte gat dat alle gruis en chaos naar zich toe trekt. Alsof zij de enige zijn die dit nog toegestaan is, net binnen - en feitelijk al op de rand van - de mainstream. Een geheim contract moet ooit getekend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha! Buitengewoon inspirerende muziek. Al die losstaande ideeën die opeens worden gebundeld geeft een zeer krachtig effect. In een rechtvaardige wereld zouden bij elke nieuw album in kranten en tijdschriften paginagrote recensies en interviews van 4 pagina's met Ae moeten worden geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant concept: een rechtvaardige wereld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Adddendum: en toch vind ik het spijtig dat warp sinds mensenheugnis geen dansvloerkrakers meer uitbrengt.

    (hoewel: de cargaa trilogie vorig jaar was toch weer zeer snedig - maar wel geleend van een ander label)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf, de tracklist vermeldt Fenn O'Berg's "Fenn O'Berg Theme". Ook vrij radicaal conceptuele muziek, sluit wel aan bij wat AE doet.

    BeantwoordenVerwijderen