Ze zijn opgekomen zoals je verwacht van artiesten in 2025, niet op de dansvloer, televisie, radio of tijdschrift maar via YouTube en vooral Instagram. Het Italiaanse duo Mind Enterprises verscheen door een gooi van het algoritme in je feed en trok, in die minuut die je hoogstens hebt, de aandacht. Vaak in een gewone setting, bijvoorbeeld de keuken, draaien of spelen twee mannen, gekleed in vintage jaren ‘80 polo’s, onberispelijke Italo disco met een vleugje humor, terwijl ze ondertussen een sigaret roken en elkaar een toost uitbrengen met een glas Campari. En dan blijken ze opeens in de kleine zaal van Paradiso te spelen. Elke hoop dat je te maken zou hebben met een niche fenomeen meteen de grond ingeboord, want voordat je het door had, waren de twee avonden uitverkocht. Niet getreurd, op de huidige manier, dus hoe dichter de avond komt, hoe eenvoudiger het is om toch kaartjes te bemachtigen.
Wat me in eerste instantie opvalt, is hoe Mind Enterprises al iconen zijn. Wanneer ze het podium opstappen word je even overmand door het samenvallen van beeld en realiteit, daar zijn ze: de kleinere met zonnebril, snor en krullen naast de langere met bril en jasje. Net echt. In een uur spelen ze een fascinerende set met een briljante intro, snel gevolgd door hun bekendste liedje en daarna een soort hyperreële versie van Italo. Dat wil zeggen, het jaren ‘80 Italo-geluid dat een post-house update geeft gekregen wat betreft dynamiek en bas maar tegelijkertijd onmiskenbaar de melodische kracht inzet en daarnaast de symboliek van Italo ongegeneerd hergebruikt (girls, boys, beach, sun). Een olijke, glanzende oppervlakte met een knipoog en zonder enige duisternis, zelfs wanneer het tegen het einde opeens heerlijk hypnotiserend richting D.A.F. gaat. Als toegift wordt ‘Gloria’ van Umberto Tozzi gezongen, een prachtig eerbetoon (vreemd genoeg op vakantie zowel eerst de Branigan-versie als het origineel gehoord, na iets van 30 jaar.)
Mijn vriendin observeerde achteraf of ze het gaan maken, een serieuze carrière. Ik had daar zelf niet bij stil gestaan, in mijn beleving zijn ze al groots, zelf in de kleine zaal (bovendien gaan ze al een tijd mee, een van hun signature liedjes, 'Idol' is al acht jaar oud.) Ik denk in ieder geval dat ze de wind in de zeilen hebben, dansmuziek kent op het moment niet zijn meest inventieve periode en lijkt gevangen in festivalpodia waar de correcte muziek volgens de regeltjes moet worden gedraaid als achtergrond voor de sociale cohesie die de consumptie-ervaring tijdelijk oproept. Authentiek plezier lijkt zelden te worden opgeroepen. En daar kan Italo een tegenwicht bieden, zoals het eigenlijk altijd heeft gedaan, ik denk aan I-F’s trouw aan het genre in de jaren ‘90, Miss Kittin & The Hacker - First Album of Felix Da Housecats sublieme gebruik van het genre aan het begin van de jaren 2000. In die zin verschijnt Italo wanneer het nodig is, een zomerse dans zonder pretentie, een vergeeld futurisme.
De Toekomst Hervonden
Onderdak voor de kritische massa
vrijdag 10 oktober 2025
Het Italo antidotum
donderdag 7 augustus 2025
Autechre in De Melkweg
30 jaar later weer in Amsterdam. Een andere Autechre maar wel een die de belofte van continue vernieuwing blijft nastreven. Een zo donker mogelijke zaal wat het eenvoudiger maakt om met je ogen dicht te luisteren en de muziek te volgen in zijn continue verandering. Een prachtig begin dat meteen mijn twijfels wegneemt. Subtiel komen de ritmes op en dan, zo ingenieus, het geluid van elektriciteit met een eigen onvoorspelbaar patroon...of is dat de bron van de technische problemen? Na een korte pauze pakken ze stevig door. Ik woonde hier als kind 100 meter verder. Dan zijn ze op de top van hun kunnen. In een draaikolk van drums bevindt zich de embryo van een wonderbaarlijk kwetsbare melodie. Acid-lijnen op geologische wijze platgedrukt door massa’s bas. Industrial. Dub. Electro. 22ste eeuwse jazz. Ritmes beginnen te draaien en vervormen als digitale lotussen uit een anime. Soms lijken ze de controle kwijt te raken over de drums. Ik ben mijn fietslichten vergeten. Het laatste level van Boulderdash op bizar hoog tempo. Even een rustpunt en weer verder. Totdat ik plots ben verzadigd, de concentratie is op en er rest onderwerping. Wel zin in bier nu, ga ik weer voor de crème brûlée stout? Een ideale Autechre-set duurt 60 minuten. Alles erna sta ik beleefd met vermoeide benen uit, maar er is geen eer meer aan te beleven. Michael Mann: "De echte film begint wanneer je de bioscoop verlaat." En het besef dat dit is hoe ver muziek op het moment gaat, het buitenaardse raakt, het onmenselijke voelt, herkent en een plek moet geven.
zaterdag 19 juli 2025
The Universe Will Take Care of You
dinsdag 15 juli 2025
zaterdag 14 juni 2025
zaterdag 31 mei 2025
Andor 2: vechten tegen facisme
zondag 4 mei 2025
Vrouwelijk Ballardisme