Mastodon designing futures where nothing will occur

donderdag 4 februari 2016

"I actually discovered Nurse With Wound in Smash Hits."

The Quietus heeft een onverwacht leuk interview met JD Twitch van Optimo naar aanleiding van zijn nieuwe mixcd. Niet zozeer onverwacht omdat JD Twitch niet leuk is, maar omdat ik dacht dat het om een kort verkooppraatje zou gaan en het gesprek al snel allerlei interessante onderwerpen aankaart, waaronder minirevivals, retromania en oude muziek als nieuwe horen. Maar vooral het begin is de moeite waard omdat het een mooi beeld geeft van de Britse muziekpers aan het eind jaren zeventig/begin jaren tachtig dat mooi aansluit bij wat ik schrijf in de introductie van het binnenkort te verschijnen Kritische massa over de manier waarop het lezen en schrijven over popmuziek is veranderd (daarna bied ik natuurlijk op vriendelijke wijze een oplossing.)


Zelf heb ik Sounds nooit gelezen maar ik herken wel Twitchs manie van wachten op een nieuw nummer en dat dan compleet uitspellen (ik las de NME in bibliotheek en het was zeer ergelijk als iemand het nieuwe nummer eerder te pakken had.) Dit vond ik ook zeer opvallend:

I would read about all these disco imports that I wouldn't hear until about two decades later.
In die zin leven we nu in een muziekutopie waar ik nummers en obscure remixes kan beluisteren die ik lange tijd geleden een keer op de radio gehoord of waar je inderdaad over had gelezen om daarna in de mist van de geschiedenis te verdwijnen (tot 2000 was Arthur Russell bijvoorbeeld een complete mythe.) Ik vind het ook steeds moeilijker te achterhalen hoe we destijds met beperkte middelen aan informatie kwamen, maar het was een mengsel van radio, televisie, tijdschriften, de OOR Popencyclopedie en eindeloze gesprekken met vrienden, een soort vergelijken van kennis waarmee je persoonlijke kijk op muziek stukje bij beetje werd opgebouwd. Dat blijft nog steeds een van de raarste ontdekkingen van internet: hoeveel obssesieve eenlingen er meer waren dan je destijds dacht. Met smaak ook.

 

5 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd geluk gehad: in België heeft dat altijd heel hard geleefd. Ik ken al die dingen al vanaf mijn 12-13 jaar. Wat ik wel raar vind: ik heb nooit iets gehad met magazines en bladen. Bij ons ging dat gewoon van cassette tot cassette, van kennis tot kennis. Ik weet nog dat een van de eerste magazines dat ik met enige regelmaat kocht OOR was en dat ik dat zo'n slecht blad vond: vreselijk rockistisch en rockisten kenden wat mij toen betrefte (en wat mij nog betreft trouwens) echt zo weinig van muziek. Iets over Front 242, Klinik, Throbbing Gristle, No Wave, Derrick May, Juan Atkins, Trax, DJ International en wat weet ik nog heb ik daar nooit gelezen. Ik ken nu nog veel mensen die ik buitenmuzikaal hard apprecieer die de discotheek maar een vieze plek vinden. Verder dan Underworld zijn ze nooit gekomen. Dat is voor hen electronische muziek. Drum and bass? Dubstep? Nooit van gehoord. Enkel in clichés praten ze erover.

    Enfin, mij verbaast het nog steeds hoe weinig breed zelfs mensen die beweren heel erg van muziek te houden naar muziek luisteren.

    Ben benieuwd naar de nieuwe essaybundel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, interessant, maar ik heb altijd het gevoel dat de muziekbeleving in België anders was. Geen idee waarom dat is. In Nederland heeft de synthesizer bijvoorbeeld pas een vogelvlucht genomen met house. Ik vermoed dat punk (eigenlijk een soort calvinisme) hier ook te lang heeft geheerst (vooral als ideologie.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Punk als calvinisme: zeer interessant uitgangspunt. In Engeland (en ook in Duitsland) kwam postpunk onmiddellijk na punk. Had je inderdaad in Nederland niet. In België duurde pure punk maar heel kort. Hoewel, Engeland is sinds The Beatles het muzikale centrum van de wereld (en staat dus op zichzelf). Dat proces is nog maar kortgeleden gestopt met de globalisering van muzikale mogelijkheden. Over popmuziek en geografie, popmuziek en religie is nog veel te weinig nagedacht. Het blijft altijd in de socio-culturele sfeer en dus intradisciplinair. Je hebt wel aanzetten (zwarte muziek en gospel, Amerikaanse militaire aanwezigheid in Duitsland), maar we hebben een muzikale Max Weber nodig om dat allemaal eens uit te zoeken. Daar zit een levenswerk in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat betreft dat laatste: wie weet. :)
    Maar wat betreft punk en Nederland, ik denk dat punk zo lang kon doorgaan dankzij de hele krakersscene die tot ver in de jaren tachtig vrij dominant was in grote steden. Het voordeel hiervan is dat reggae in zijn kielzog ook altijd populair was (je kon in Amsterdam lange tijd heel eenvoudig alle dubklassiekers in platenwinkels vinden.) Maar er is gewoon een duidelijke parallel van reformatie en punk. Zelfde noodzakelijkheid, maar haast vanzelfsprekend formuleert het daarna zijn eigen taboes die problematisch worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Taboes die problematisch zijn is een oxymoron ;-)

    BeantwoordenVerwijderen