Mastodon designing futures where nothing will occur

zondag 26 maart 2017

Original Pirate Material (de 2002 recensie)

Ik had er totaal niet bij stilgestaan. Waarom zou je ook? 15 jaar is echt een slecht excuus om terug te blikken. Maar blijkbaar is Original Pirate Material van The Streets 15 jaar oud (terzijde, een aantal veel betere platen wordt 30 jaar oud.) Ik draai dat album zelden meer maar het was wel een van de eerste albums die ik voor De Subjectivisten als haantje-de-voorste analyseerde. Joris Gillet viel op dat er veel terugblikken zijn geschreven en wees bovendien op dit leuke interview met de fotografe van die geweldige hoesfoto (waar ik in 2002 blijkbaar al zeer gecharmeerd van was.) Ik zou nooit iemand meer een bard noemen, maar het Ballard-citaat maakt veel goed.



 THE STREETS – ORIGINAL PIRATE MATERIAL 

The more arid and affectless life became in the high-rise, the greater the possibilities it offered. By its very efficiency, the high-rise took over the task of maintaining the social structure that supported them all. For the first time it removed the need to repress every kind of anti-social behaviour, and left them free to explore any deviant or wayward impulses.

 J.G. Ballard – High-Rise

Nou eindelijk heeft The Streets de weg naar de stereo gevonden. Lekker vier maanden lang mogen sudderen om de juiste hype temperatuur te vinden en dan eigenlijk toch een beetje te lang laten doorkoken zodat de opwinding al begint te verwateren door de onverwachte golf van uitmuntende releases van de afgelopen weken. Nu ik eindelijk het hele album kan beluisteren, gaat de eerste keer natuurlijk grotendeels langs me heen en begint het allemaal op zijn plaats te vallen na een paar fietstochtjes door de stad met Original Pirate Material op de koptelefoon. Wat muzikaal opvalt is hoe sentimenteel Mike Skinner eigenlijk is met zijn veelvuldige gebruik van piano en strijkers en hoe hij daarmee hele vreemde resultaten produceert. Nu al verslavend is de manier waarop ‘Turn the Page’ evolueert van edelkitsch tot een symfonische 2-Step rammer die op een hele slimme manier de onderliggende connectie maakt tussen militarisme en rave, niet alleen tekstueel maar ook op de manier waarop de continue crescendo de luisteraar oplaadt en uiteindelijk buiten zichzelf doet treden.

Twee gevoelens overheersen: de aanstekelijke energie van het brutale in ‘Let’s Push Things Forward’, een heerlijke middelvinger naar zeikerds die stellen dat “alles tegenwoordig hetzelfde klinkt” en een Britse grootstedelijke melancholie die langs lijnen van de danscultuur veel meer gevoelens van identificatie oproept dan de schijnbewegingen van Skinners accent en slang in principe zouden moeten toelaten. Wie jaren lang dansmuziek heeft geleefd en het weigert op te geven zal zich moeten kunnen identificeren met ‘Has It Come To This?’, die vraag die altijd in je achterhoofd rondspookt en zelden wordt uitgesproken. Al die jaren, al die energie, al die momenten van gelukzaligheid opgelost in tijd en herinnering. Dit thema wordt nog specifieker uitgewerkt op ‘Weak Become Heroes’ waarin Skinner op een oeroude housepianoriedel overmand wordt door nostalgie naar de tijd van zijn eerste pil. ‘Weak Become Heroes’ is verrassend ontroerend omdat Skinner op karakteristiek slimme wijze zowel de naïviteit als de bevrijdende schoonheid van die vergane housecultuur weet te vangen en dat is een prestatie van formaat.

Wat me echter nog het meeste fascineert is de cover van Original Pirate Material, eindelijk een ouderwetse albumcover die net zoveel “zegt” als de plaat die hij beschermt. Het beeld van een immens flatgebouw bij nacht is subliem, het vertelt met zijn lelijke pracht al precies het verhaal van de plaat. Zo wordt de flat een kaart van Skinners brein, achter de ramen, met of zonder licht voorbij de gordijnen, liggen talloze verhaaltjes die onze bard kan bezingen. Het is een indrukwekkend debuut, laten we hopen dat hij ondanks het succes in de buurt van die flat blijft wonen.

5 opmerkingen:

  1. mooi :-) laatste alinea springt eruit, wat ergens dan weer grappig is, omdat het aansluit bij de link van Joris.
    Wat zegt het over een plaat als de (posterwaardige) hoes misschien nog het meest tijds-en-herinnerings-bestendig blijkt.

    Anyway, ik was toen een hater, en ging bij de volgende nóg veel sentimentelere plaat om. En altijd wel een zwak voor de man gehouden. Zou deze nog best op cd (jawel) willen kopen, maar kon 'm nooit tweedehands tegen. Zal in NL nauwelijks verkocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet hem hoognodig weer eens opzetten maar hij blijkt in een ongelukkig hoekje van de platenkast te staan. :)

    Ha, een hater nog wel. Ik zal bij Concerto eens een oogje open houden voor je, maar het was inderdaad vrij inside-inside destijds. Daarna ben ik als een totale hipster afgehaakt. :) Werd hij daarna niet een soort Blur-van-de-UK-Dance?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ^dat. 'I feed the pigeons I sometimes feed the sparrows too. It gives me a sense of enormous well being' (maar dan in slight update)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vorig jaar 's nachts terug van Maleisië naar Singapore met deze cd op de carstereo. Mooie herinnering. Inderdaad nog steeds zeer te genieten. Nauwelijks gedateerd ook. Spijtig ging het daarna tamelijk en pijnlijk snel bergaf. Maar je moet mensen beoordelen op hun beste moment.

    Heb je trouwens de High Rise film gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb High Rise inderdaad gezien. :) Een vreemde ervaring. Eigenlijk zeer getrouw verfilmd, dus heel jaren zeventig. Gezien de poster is men express zeer dicht op A Clockwork Orange gaan zitten. Ik weet nog steeds wat ik van die beslissing moet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen