Heb toch maar Mad Max:
Fury Road in de bioscoop gezien, vooral omdat een aantal
sciencefictionschrijvers op Twitter enthousiaste signalen afgaven. De film was
uiteindelijk wel vermakelijk en behoeft ook verder geen diepgravende inhoudelijke
analyse meer. De laag van onderdrukking en feminisme
is kraakhelder (en misschien wel aan de flauwe kant.) Leuk om te zien in een grote actiefilm, maar dat blijft het
vooral: een continue, hyperreële actiefilm die eigenlijk door de intensiteit van Charlize Theron wordt gered. Ik krijg ook het gevoel dat we in
rondjes cirkelen, voordat de film begon kregen we namelijk een dodelijke
combinatie van trailers voorgeschoteld: van zowel een Jurassic
Park en Terminator remake (of
reboot zoals het tegenwoordig eufemistisch heet). Fury Road werd daardoor meteen ingekaderd in een bredere
retrocultuur. In die zin heb ik ook enigszins spijt dat ik door een kaartje te betalen
een signaal heb afgegeven in te zijn voor dit soort opgevoerde retro.
Maar het meest teleurstellende aspect van Fury Road is zonder twijfel de muziek.
Junkie XL—waar ik nooit een hoge pet van heb opgehad— is tegenwoordig
soundtrackmaker in Hollywood en heeft de film compleet dichtgeplamuurd met bombast
uit de neo-Wagneriaanse school van Hans Zimmer. Lelijk, maar vooral een gemiste
kans. Mike Banks liet zich laatst ontvallen hoe vreemd het is dat
sciencefictionfilms zo weinig gebruik maken van techno, wat na inmiddels twee
decennia een absurde situatie vormt. Een film als Fury Road met zijn pompende machines vraagt om een subtiele
elektronische soundtrack die met bliepjes accenten legt. En er is een
precedent, namelijk Sorcerer uit 1977 (ironisch genoeg ook een remake)
met een soundtrack van Tangerine Dream. Dat zou het model moeten zijn, veel
meer abstractie en sfeer dan emotioneel beuken. Deze samenvatting geeft een
mooie indruk:
Er zijn zoveel muzikanten die een avontuurlijke soundtrack kunnen
maken en Fury Road meteen in een
mysterieuzere, intensere, film zouden veranderen. Ik vermoed zelfs dat de film
zonder soundtrack beter af was geweest. Enkel het geluid van machines, het originele Futurisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten