Mastodon designing futures where nothing will occur

donderdag 12 mei 2016

Instant Release/Instant Recensie

Deze week is het nieuwe album van Radiohead verschenen, wat mij verder niet zoveel interesseert (ik vergeet de titel ook steeds.) OK Computer vond ik destijds erg goed, maar bij de Warp light van Kid A ben ik meteen weer afgehaakt en ik wil er nu niet aan denken dat ik nog een liedje met de stem van Thom Yorke moet uitzitten. Maar iedereen zijn ding en ik merk dat de liefhebber tevreden is. Wat mij wel intrigeert is de kritische receptie van het album en dan niet zozeer wat men er over schrijft als wel hoe snel deze op gang kwam. En dat haakt mooi aan bij de introductie van Kritische massa, namelijk dat popkritiek dreigt te verdwijnen. Toevallig verscheen gisteren in The Quietus een stuk met de favoriete platen van Guy Garvey van Elbow (nooit wat van gehoord) die op sympathieke wijze drie albums van Talk Talk in zijn lijstje zet en over The Colour of Spring opmerkt:

I'm from a generation of people who listen to music, or who listened, past tense, to music. I really wanted to belong to it, you know, you'd paint an album sleeve on the back of your coat to say this is who I am and what I listen to.

De meeste luisteraars hebben een andere relatie met muziek gekregen, maar ook het schrijven over popmuziek is veranderd zoals Annie Zaleski in Salon analyseert. Dat de luisterervaring is veranderd lijkt mij evident. Het was voorheen grotendeels individualistisch, hoogstens een trage conversatie met tijdschriften en vrienden, die pas op een concert collectief werd (destijds toch een vreemde ervaring, om al die anderen te zien die ook van Metallica hielden.) Nu is het een gewoonte om direct te uiten dat iets is gehoord. Verder dan “meesterwerk”, “schitterend” komt het meestal niet en het maakt ook niet zoveel uit, het plezier van pop is vaak de eerste kick bij het horen van (eerst voorbeeld wat bij mij opkwam) ‘Pump Up the Volume’.

Wat wel uitmaakt zoals Zaleski stelt (en de door haar aangehaalde Amanda Petrusich in ‘The Music Critic in the Age of the Insta-Release’) is dat de rol van recensent (zeker geen criticus meer) hierdoor aan het veranderen is. Beide auteurs leggen het perfect uit en waar het op neerkomt is dat de grote instant-release een instant-recensie afdwingt. De vraag is of die recensie nog iets kan toevoegen aan de eerste indrukken van de luisteraar? Of biedt de recensie nu echt alleen nog maar een bevestiging van de eigen mening? Ik heb geen enkele recensie van de nieuwe Radiohead gelezen, want er kan weinig van waarde in staan. Ik kan niet anders dan toegeven dat het de nieuwe standaard is geworden, want ook gerenommeerde kranten doen er aan mee. Maar met betekenis of inzicht heeft het niets meer te maken. Schrijven over popmuziek is een race geworden en wie verliest krijgt een deuk in zijn imago dat toch al niet veel waard was. En Petrusich voorziet een vervelende bijwerking:

It’s hard not to worry that this will trickle up, eventually—that artists will start to write only songs that sound good immediately, rather than records that might open up, unfold, ripen.
Kortom, tijd voor de trage reactie, de late tekst, een ware kritiek voor die slinkende groep toegewijde luisteraars.

7 opmerkingen:

1. Er stond een link naar een artikel in NRC op de website over instant-releases maar kan de link niet meer vinden...

Er stond ook een artikel op Pitchfork over de sites over RH, waarin ook werd geconstateerd dat internet de oplossing en de kwaal is in deze: elke snipper muziek levert meteen een lawine aan speculaties en theorievorming op, dat het ondoenlijk is om nog met een afgewogen mening te komen en dus wordt alles maar meteen online geslingerd door artiesten zelf (kunnen ze er nog wat geld aan verdienen, een fysieke release is er nog niet maar die mag je natuurlijk wel voor veel extra poen bestellen en allerlei versies, RH is tegenwoordig een serie bv's met winstoogmerk).

Humo was geloof ik hier de enige uitzondering, ze merkten op het de nieuwe RH zich niet voor een eerste indruk leent. Ik hoor dit keer veel overeenkomsten met Talk Talk: gelaagde productie, geen refreinen meer, weinig noten/akoorden - het liedje voorbij zeg maar. Geen Warp-light meer. "Decks Dark" lijkt trouwens wel erg op Massive Attack's "Teardrop".

Wat betreft recensenten lijkt het erop dat ze zichzelf dwingen een snel oordeel te vormen. Of dat verstandig is een tweede.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van de oplossing en de kwaal zit natuurlijk wel wat in. En het is interessant dat men er toch mee worstelt (terwijl je mee moet doen.) En die laatste opmerking is inderdaad de andere kant van de medaille, artiesten zullen voor een snel effect gaan, een soort meta-frontloading, en recensenten zullen dit eenvoudiger kunnen duiden. Lijkt mij een race tot the bottom. Ik kon niet de enigszins geniepige gedachte onderdrukken dat de 5-sterren-schrijvers over een jaar de plaat nooit meer opzetten (niet dat alles voor eeuwig hoeft te zijn, maar dat pretendeert men in Radiohead-regionen natuurlijk wel een beetje.)

Ik vind echt dat papieren kranten en tijdschriften, een keer per week een album paginagroot moeten recenseren. Kleine recensies afschaffen, daar zijn internet en de muziekbladen voor.

Zoals jij de nieuwe Radiohead verkoopt, word ik natuurlijk wel nieuwsgierig. :)

BeantwoordenVerwijderen
  3. Het heeft iets tegenstrijdigs, iets op basis van vluchtige indrukken meteen eeuwigheidswaarde toedichten. En dat een week later gewoon weer doen met een andere artiest/release. Misschien zegt het iets over de honger naar wat jij "grote platen" noemt. Daar komt nog bij dat hysterie bij een band als Radiohead hoort en dat is al vanaf "OK Computer" zo.

Muzikaal is RH nogal hit-or-miss op de één of andere manier en ze maken soms rare keuzes door bepaalde dingen niet op cd te zetten die wel heel goed zijn maar niet bij de rest van een album passen, zoals "Supercollider/The Butcher". Die nieuwe zou een geweldige laatste plaat zijn, mochten ze er gewoon mee stoppen na die tour en wat me niet zou verbazen.

BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is op zich wel grappig, ben alweer vergeten wie het schreef maar het kwam er op neer dat het album als statement weer terug was (in de schijnwerper denk ik dan). En het is inderdaad inherent aan Radiohead-als-fenomeen waarvan zelfs een album met louter nummers op een banjo zal worden gezien als een grootsch gebaar.

Wat ik zelf een vreemde gewaarwording vond met Radiohead was toen ik een keer de liveversie van 'Everything in the Right Place' zag en die vond ik zo goed. Daarna hoorde ik Kid A en hadden ze het op een of andere manier compleet verkloot.

BeantwoordenVerwijderen
  5. via Napster gedownload toen. een live-opname uit Frankrijk. een van hun tofste nummers wat mij betreft, ook in de album-versie.

"de grote instant-release een instant-recensie afdwingt. De vraag is of die recensie nog iets kan toevoegen aan de eerste indrukken van de luisteraar?"

dit is wel een opmerkelijk proces ja. misschien komt er een tijd dat elke release een instant-release is (waarom niet, als alles digitaal is geworden) en wellicht dat dan weer wat rust ontstaat in de beschouwing óver...

(je zou in dit geval nog kunnen hopen dat de recensent zijn mening - en óók zijn eerste indruk - beter formuleert dan de gewone luisteraar. En zo nog wat toevoegt.)

maar ik heb zelf nog niet de neiging gehad te luisteren.

BeantwoordenVerwijderen
  6. "óók zijn eerste indruk - beter formuleert dan de gewone luisteraar"

Waarschijnlijk, al wordt de meerwaarde kleiner.
    Maarrrr, daarna kreeg ik opeens een flits (ok dankzij die Stones docu die ik net heb gezien.) En dat ik erop kom betekent dat het ongetwijfeld al bedacht is: maar krijg je op een gegeven moment ipv recensies niet BN'ers (of mondiale beroemdheden) die even in drie zinnen zeggen wat ze van een plaat vinden? En dat is dan de recensie. Een soort synthese van de Like en de talking head in rockumentaries.

BeantwoordenVerwijderen
  7. Zover is het al. Nederlandse journalisten mogen in DWDD vertellen over hun interviewervaringen met en meningen over een cd in hapklare soundbytes. Gaat inderdaad niet heel diep. Meerwaarde zou juist in zo´n paginagrote recensie moeten zitten. Gelukkig bestaan ze nog.

Ik vind trouwens ook veel live-nummers uit de Kid A/Amnesiac-periode beter dan op de albums zelf. In het nummer "Kid A" zit live zo´n hele modern-klassieke pianoriedel die op cd vervangen is door een keyboard en wat voor mij de hele sfeer ineens verpest. "Like Spinning Plates" klinkt op Amnesiac helemaal nergens naar, live-versie is veel beter.

BeantwoordenVerwijderen