Black Mirror: De Nieuw Omgangsvormen
Een premier die zich gedwongen ziet om de hoofdrol te spelen
in een vernederend mediaspektakel. Een maatschappij gebouwd rond een
talentenshow. Het alledaagse leven wanneer iedereen ervaringen direct kan
opslaan en weer afspelen. De driedelige miniserie Black Mirror (2011) is de tijdige terugkeer van zowel inventieve
Britse televisiesciencefiction als de vraag hoe de wereld van morgen eruit kan
gaan zien. De laatste televisieserie die een serieuze poging waagde was het
Amerikaanse Wild Palms (1993) dat
achteraf gezien veel ideeën te radicaal projecteerde (met name op politiek
gebied en de staat van virtual reality). Omdat de serie nog niet in Nederland
is uitgezonden zal ik proberen belangrijke plotwendingen buiten beschouwing te
laten. In zekere zin zijn die ook van secundair belang in een serie die wordt
voortgestuwd door ideeën en sfeer.
De wereld waarin Black Mirror zich afspeelt is die van de
nabije toekomst. Hier geen ruimteschepen, intergalactische oorlogen of
buitenaards leven. Het zijn geen toekomstdromen maar potentiële nachtmerries
die, omdat ze zo dicht op het heden zitten, een vreemde naargeestigheid
uitademen. Het eerste deel The National
Anthem kan zich zelfs in het heden afspelen. Wat schrijver Charlie Brooker poneert
is een situatie waar wij onbewust naar toe hebben gewerkt en die totaal
onverwacht realiteit zou kunnen worden. De Britse premier wordt op een ochtend
gewekt en krijgt een video onder ogen van de gekidnapte prinses Susannah.
Binnen een dag moet worden voldaan aan de gestelde eis want anders zal ze
worden vermoord. De eis is dat de premier live op televisie seks zal hebben met
een varken.
In koortsachtig
tempo volgen we hoe de premier hoopt op een snelle ontknoping van de gijzeling
om zijn vernederende lot te kunnen ontlopen. Maar voorbij plotontwikkelingen
gaat The National Anthem over
hedendaagse technologie en hoe dit ons sociale gedrag verandert. Brooker deed
in een interview met The Guardian
weinig mysterieus over het overkoepelende thema van de serie:
"If technology is a drug – and it does feel like a drug – then what, precisely, are the side-effects? This area – between delight and discomfort – is where Black Mirror, my new drama series, is set. The "black mirror" of the title is the one you'll find on every wall, on every desk, in the palm of every hand: the cold, shiny screen of a TV, a monitor, a smartphone.”
Wat The National Anthem tastbaar maakt, terwijl we dit zelf zouden
moeten kunnen ontwaren, is de manier waarop technologie alles zichtbaar maakt. Het
strategisch geheimhouden van de videoboodschap van de prinses waarin ze de
situatie en eisen uitlegt is binnen negen minuten onmogelijk wanneer het op
YouTube verschijnt. Britse media verzwijgen in het begin met enige tegenzin de
kidnapping, maar dankzij buitenlandse media en internet blijkt een embargo snel
onmogelijk vol te houden. Via sms houdt een lid van het team van de premier een
journaliste stiekem op de hoogte. Een eerste tegenzet om de kidnapper te
misleiden mislukt door een achteloos genomen foto die meteen via twitter wordt
verspreid. Hoewel de druk op de premier om de eis in te willigen vanuit het
koninklijk huis en het kabinet groot is, laat The National Anthem vooral zien hoe meedogenloos het publiek is.
Eerst lacherig, want het is toch maar een politicus, daarna rationeel hard
omdat het een hoger doel dient. In die zin maakt Brooker de unieke, paradoxale
zichtbare eenzaamheid van publieke figuren voelbaar, machthebber maar
tegelijkertijd slaaf van opiniepeilingen die op directe wijze het beslissingen
en beleid sturen. De conclusies van The
National Anthem zijn zeer wrang maar wat vooral blijft hangen is een gevoel van
onbehagen, alsof onze informatietechnologieën geen afstand meer kennen maar op
onze lichamen plakken. Een claustrofobische maatschappij.
15 Million Merits, het tweede deel van de serie, speelt verder in
de toekomst en heeft het karakter van een klassieke sciencefiction dystopie. We
maken kennis met een wereld waarin individuen ’s ochtends wakker worden in een
kamer waarvan de muren zijn opgebouwd uit beeldschermen. Werk bestaat uit het
stationair fietsen waarmee energie wordt opgewekt (mensen met overgewicht, een
onderklasse, leven als schoonmaker.) Tijdens het fietsen kan men zappen langs ontelbare
mediaprogramma’s waarvan een alle fietsers obsedeert: een talentenshow. Het
fietsen genereert niet alleen elektriciteit maar ook punten (merits genaamd).
Bij ongeoorloofd gedrag (het wegzappen van advertenties en het pornografische
programma Wraith Babes ) worden
punten afgetrokken. Na het behalen van vijftien miljoen punten krijgt men de
kans om mee te doen aan de talentenshow en de belofte van een leven zonder
fietsen.
15 Million Merits combineert op slimme
wijze een aantal motieven uit het heden en bouwt hier een complete maatschappij
omheen. Brooker laat de centrale plek van entertainmentvormen in onze levens
zien en verbindt deze slim met elkaar. Een digitale avatar, zoals we inmiddels
kennen van spelcomputers als Nintendo Wii, speelt een belangrijke rol in het
toekomstige leven. De talentenshow als model voor entertainment is nu al
overheersend, alleen is het hier nog platter, bijna niet meer verbonden met
dromen van beroemdheid maar bijna puur een sprong naar een beter en zorgeloos
leven. Het is duidelijk geen opbeurend toekomstbeeld, de uniforme grijze
kleding helpt niet, maar Brooker voegt weer een belangrijke laag toe: de
sociale omgangsvormen. Iedereen is voornamelijk gericht op zijn scherm waardoor
sociaal contact tot een minimum wordt beperkt. De lage corpulente klasse wordt
voornamelijk genegeerd of anders beschimpt. Ambitie is enkel gericht op het
winnen van de talentenshow, verlangen voor een ander opgevangen met de
verplichte pornografie. Dit is een maatschappij waarin men wordt geacht om
als puur individu te functioneren. Macht en politiek zijn dan ook compleet
onzichtbaar geworden. Hier lijkt Brooker de conclusies van een film als Network (1976) te volgen: wanneer het
hoofdpersonage een radicaal gebaar dreigt te maken zal het systeem het
ongenadig onderdeel van zichzelf maken zonder de handen vuil te hoeven maken
aan repressie.
Brooker liet de laatste
aflevering The Entire History of You
door Jesse Armstrong schijven zonder dat de beslissing de toon van serie op
enige wijze veranderde. Integendeel, want The
Entire History of You is de vervolmaking van de voorgaande observaties dat
technologie het sociale leven op radicale wijze veranderd. Na een beoordelingsgesprek
blijft een enkele zin van het assessmentteam de hoofdpersoon achtervolgen. Op
een etentje met kennissen die avond komt het ter sprake en dan is al duidelijk
dat een groot deel van de bevolking een implantaat achter de oren heeft waarmee
men alle ervaring opneemt en weer kan afspelen (de re-do), zowel privé “achter de ogen” als openbaar op televisies.
Het is een wereld van het perfecte geheugen.
Wat The Entire History of You zo indringend maakt is niet alleen de
nadelen van een perfect geheugen zodra gevoelens van jaloezie zich opdringen,
maar vooral de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Sciencefiction heeft
traditioneel de neiging gehad om mensen op een afstandelijk rationele manier
met nieuwe technologieën te laten omgaan. En dit werkt door in de taal en het
sociale gedrag. Wat Black Mirror keer
op keer laat zien is dat technologie de omgangsvormen verandert en op een
manier die zo realistisch is dat we bepaalde contouren al in het heden
herkennen. In The Entire History of You is
dat een hooghartig sarcastisch, permanent ironische manier van communiceren. Technologie
is dan niet zozeer een emotioneel schild als een spiegel waarmee communicatie
een vreemde agressief afstandelijke vorm krijgt. In het geval van het perfecte
geheugen worden details en gebaren belangrijker dan de beweging van een
conversatie. De permanente zichtbaarheid die zelfgeobsedeerd gedrag stimuleert
is een vruchtbare bodem voor conflicten en zal op sluimerende wijze het einde
van de sociale relatie veroorzaken.
In extreme
vorm wordt dit duidelijk wanneer het echtpaar na een ruzie seks heeft maar ze
allebei re-do’s bekijken van vroegere liefdevollere seks. De boodschap kan niet
duidelijker zijn overgekomen. Funes el
memorioso het korte verhaal van Jorge Luis Borges maakte op meer
melancholische wijze duidelijk dat een perfect geheugen een vloek is. De jonge
man in dat verhaal leeft teruggetrokken in duisternis, verloren in een overweldigend
bouwsel van herinneringen. Black Mirror
is een wereld van gesloten systemen, claustrofobisch, een duister labyrint
zonder uitwegen. De oplossingen die de hoofdpersonen verzinnen zijn radicale
gebaren maar het schenkt ze om verschillende redenen een valse bevrijding. Het vormt als geheel ook een vorm van
waarschuwende sciencefiction die we niet meer gewend zijn, het roept een gevoel
op van “dit nooit!” Gevolgd door de vraag of het niet al te laat is om het te
voorkomen. Maar dat gevoel werd voorheen opgewekt door een angst voor de
massamoord van de atoomoorlog of de levende nachtmerrie van de politiestaat. Black Mirror is op alle niveaus
doordrongen van een nieuwe angst, een wereld van perfecte controle zonder
machtsoefening, zonder discipline. In de zwarte spiegel hypnotiseren we
onszelf.
Dit stuk zou wat mij betreft direct in door mij gelezen bladen mogen komen. Maar ik vrees daarvoor omdat je (en die 'je' is natuurlijk ook een 'ik') te vaak kennis en concepten die wij als vanzelfsprekend beschouwen, die wij als een deel van een algemene achtergrond/ culturele basis veronderstellen voor de meeste mensen (en ik blijf mezelf erover verbazen hoe weinig een algemene culturele vorming nog verspreid is) ofwel onbereikbaar ofwel volslagen oninteressant is. de kunst van het verbanden leggen is op schrikbarend snelle wijze aan het verloren gaan. en dan is de cirkel rond, want black mirror gaat natuurlijk precies daarover: dat mensen nu voor het leggen van die verbanden op technologie vertrouwen. vergis je overigens niet: ook bij ons is dat al vrij ver gevorderd. dat aristoteles en leibniz die verbanden zelf moesten zien te leggen is nu bijkans onvoorstelbaar.
BeantwoordenVerwijderenWellicht, maar het viel mij altijd op dat de schrijvers waar ik van onder de indruk was die kennis en concepten "als vanzelfsprekend" achten (ongetwijfeld vanuit de, terechte, gedachte dat je wat je niet kent opzoekt.) Dat model van schrijven is zeker onder druk komen te staan. Maar inderdaad ik vind het steeds moeilijker om mijn denkprocessen voor internet voor te stellen.
BeantwoordenVerwijderen