Mastodon designing futures where nothing will occur

donderdag 22 augustus 2013

"We like what we like and not much else"

Ik vind dit vrij pijnlijk om te lezen:

For The Wizard, I decided to stop those sets because there just isn’t much interest in mixed genre DJ sets – especially not of that style and technique. I found that we are not as open to various styles of music in a period of time as we used to be. We like what we like and not much else. The Wizard was created as a means to constantly present new music for the listener to eventually decide – to go out and search to buy the record and support the independent music industry and art form. I see little tolerance or patience for this now. In most situations where music is being played, people decide whether it’s right or wrong based on whether they like it or not. What this does is unconsciously steer a lot of music producers to make similar styles that they believe works immediately upon hearing rather than making something they really like and then making the audience like it too. That craft is gone. The Wizard was for the 1980′s and it was a lot of fun but, these are the 2010s – a different era with a different mentality.

In de rest van het (korte) interview heeft Jeff Mills nog wat zinnige dingen te zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Zoals zo vaak neemt hij de woorden uit mijn mond. Ik word hier niet vrolijk van. Maar ik kan nu ook niet zeggen dat het een nieuw of zelfs recent fenomeen is. Toen ik in de jaren negentig in Fuse uitging werd een dj-set waarin iets anders dan een 4/4 beat zat verwerkt ook al lauw ontvangen. Het heeft tot begin jaren 2000 geduurd alvorens electro terug op een technodansvloer aanvaard werd. Het is nu eenmaal zo en altijd zo geweest dat de grootste gemene deler het al snel haalt, zelfs binnen een genre dat revolutionair is. ik denk dat mijn weerzin tegen popcultuur uiteindelijk in dat fenomeen zijn oorsprong vind. zoals ik het laatst stelde op mijn blog: misschien kunnen de meeste mensen gewoon niet beter en is al de rest utopie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "wat de boer niet kent, dat vreet hij niet" is een oud-Nederlandsch spreekwoord, dus het fenomeen bestaat inderdaad al langer. ;) In dansmuziek waarschijnlijk sinds het moment dat na rave de muziek langzaam verdeelt wordt in subgenres. Het stemt me ook niet vrolijk omdat in veel reacties meteen defensief wordt gereageerd van "oh ja, oude man zeurt..." ook door mensen die veel beter zouden moeten weten.

    BeantwoordenVerwijderen