Mastodon designing futures where nothing will occur

zondag 12 mei 2013

Piketpaal 2: Confield





Nu ik Confield (2001) weer draai vraag ik me af of het niet beter is "grensgebied 2: Autechre oeuvre" als titel te nemen. Confield heeft sinds verschijning faam gekregen als Autechre’s meest extreme gebaar, de plaat waar zelfs hardcore Autechreianen duizelig van worden. Misschien dat ik hem nu genoeg keren heb gedraaid en eindelijk is bezonken want vandaag klinkt Confield zeer vertrouwd (Autechre albums zijn geweldige lange termijn investeringen.) Ik vermoed dat het onlangs verschenen Exai hier ook debet aan is. Twee cd's met nieuwe Autechre-muziek is heel veel Autechre, zeker als een groot deel weer net zo compromisloos knarst en breekt als Confield, vooral na de relatieve open albums Quaristice (2008) en Oversteps (2010). 

In ieder geval geeft Confield nog steeds een bepaalde begrenzing aan die vermoedelijk ligt in de mate waarop de hersens nog plezier kunnen beleven aan de schijnbaar willekeurige verschuivingen van ritme en melodie. De vraag is of dit een cultureel interpretatieve grens vormt die tijdelijk en dus overbrugbaar is, of zit er structureel gewoonweg niet meer in? Kunnen de hersens niet meer willekeur aan om er muziek in te herkennen en esthetisch plezier aan te beleven. Confield klinkt in ieder geval twaalf jaar later begrijpelijk, alsof de de voorheen afzonderlijk bewegende delen eindelijk samenwerken...ook conventioneel mooier dan voorheen. Wellicht omdat Autechre’s gevoel voor melodie vrijwel altijd wordt ondergewaardeerd. Vandaar ook de bovenstaande suggestie dat het oeuvre beter werkt als begrenzing. Een bepaald genot van luisteren naar Autechre ligt in de totale evolutie van het geluid vanaf die eerste tracks op Artificial Intelligence (1992), de manier waarop ze je steeds, heel voorzichtig, gevoeliger maken voor geluid, de piketpaal geduldig verschuiven.

4 opmerkingen:

  1. muziek als investering in de toekomst: i like that :)

    nu is autechre een extreem voorbeeld, maar het valt dus inderdaad op (en ik vermoed toch dat dat is waar je naartoe wil) dat er vandaag nog amper muziek gemaakt wordt waarvan je denkt: dat verstaan we pas binnen x jaren. ik was net over nietzsche aan het lezen en je vermoedt een eeuwige wederkeer te gaan meemaken de komende tijd :-) ik verdenk dat de alomtegenwoordigheid van de loop daar ook iets mee te maken heeft (hoewel dat, als we het over autechre hebben, weer een slechte referentie is).

    overigens denk ik dat er nooit enige muziek zal bestaan die we met onze hersenen na een tijdje insijpelen niet gaan structureren tot zinvolle muziekvorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Eeuwige Wederkeer...pfff. Daar lijkt soms wel op ja. :)

    Dat laatste ben ik zelf nog niet over uit, maar waarschijnlijk slijt het inderdaad na verloop van tijd in. Of we in 2090 een Merzbow revival in de hitlijsten zullen zien betwijfel ik wel. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. of er in 2090 nog hitlijsten zullen bestaan betwijfel ik al evenzeer.

    BeantwoordenVerwijderen