Mastodon designing futures where nothing will occur

vrijdag 25 oktober 2013

Dodencultus



"Ghosts carved out of time. Egyptian art is a vast ruin of messages from the dead."

Camille Paglia - Glittering Images

Ik speel al een tijd met de (speelse) gedachte dat retromania een soort nieuwe dodencultus is. En de recentelijke Tegenlicht uitzending over de techmens (14 oktober) versterkte dit op vreemde wijze. Vreemd, want wat is immers futuristischer dan de versmelting van mens en technologie. Die hele uitzending ademde echter een nieuwe soort doodsangst uit, alsof technologie niet wordt ingezet om de mens, als sociaal wezen, te verbeteren, maar het ego op te blazen zodat het de existentiële leegte vult en zo de dood kan vergeten. Het doet je geloven in cycli en symbolische dieptestructuren die naar boven komen drijven. Zeker wanneer je het gaat combineren met retromania, wat inderdaad een ruïne is van boodschappen van de doden.

Maar na de Egyptenaren kwamen de Grieken nietwaar? Paul Morley omschrijft de transitie helder in  een scherp stuk over The Rolling Stones op het Glastonbury festival (met vanzelfsprekend een pyramide-podium) waarin hij ook de inmiddels legendarisch opmerking plaatst "For better or worse, they are old men playing young music, not young people playing old music."
The only way for a new generation to take control of what comes after this decaying period of pop culture is to conceive a dazzling cultural hybrid – perhaps involving computer coding, self-branding, comic book abstraction, architecture, a profound reconfiguring of rock's dissolving moral and social vigilance and a mutating speed of thought – that reverberates from the world as it is now, on the edge of collapse, not as it was then, recovering from collapse. The mistake is assuming any potentially new youth-driven counterculture will resemble ones from the past, when rock music was the main element. Any 21st-century outburst of rebellion will not resemble the rock that is now formally collected at multiple festivals the world over in the way that the Stones did not resemble silent movies.
Ik vraag me af of Grand Theft Auto 5 niet een soort hybride is richting zo'n toekomstvorm. Het creëert ieder geval de energie van het evenement die voorheen het uitbrengen van Star Wars of bepaalde platen genereerde (ik denk steeds aan Use Your Illusion als de laatste albums waar dit werkelijk voor gold, Random Access Memories is in zijn zelfbewustzijn van een andere, complexere orde) .

1 opmerking:

  1. Ik was vorige week heel de week in Krakau voor het Unsound festival en heb daar met een aantal jonge mensen die met cultuur in de breedst mogelijke opvatting bezig zijn gepraat en ik had constant de indruk dat zij bezig waren met wat Morley daar omschrijft.

    Nu nog die verdomde verhangenheid aan dat Amerikanisme afwerpen en we kunnen eraan beginnen.

    Overigens moest ik vaststellen dat de jonge, breed cultureel geïnteresseerde mens van vandaag zo veel verder staat dan wij op die diezelfde leeftijd dat ik best wel hoop heb dat het gaat goed komen. ik zou de weldaden van de technologische vooruitgang nog gaan prijzen :-) (met de nederige opmerking eraan toegevoegd dat je je tijdens zo'n festival natuurlijk in een oase van weldenkenden bevindt)

    Misschien is dat utopisch denken, maar ik was toch blij dat ik een soort mens ben tegengekomen waarover ik jaren terug gedroomd heb dat hij kon bestaan.

    Ik ga mezelf in elk geval de komende tijd in Oost-Euopa (dwz minus Rusland) verdiepen, want daar gebeurt en broeit het. Ze zijn minder verwend dan ons en weten nog wat geschiedenis betekent.

    BeantwoordenVerwijderen