De afgelopen dagen vormen een vreemde periode voor de liefhebber van techno. Om kort samen
te vatten: Richard D. James, beter bekend als Aphex Twin, is sinds maandag 26
januari om onbekende redenen* bezig om tracks uit zijn met legendes omgeven
archief openbaar te maken op Soundcloud (als kwalitatief lage 128kpbs inmiddels 320kpbs mp3s.) In
eerste instantie was ik na jaren van hoaxes
vrij sceptisch en de eerste tracks klonken weinig opzienbarend en te glad. Maar
al snel werd duidelijk dat dit authentiek materiaal is. De grootste fanaten
wisten sommige tracks te matchen met videomateriaal van oude DJ-sets. Na
verloop van tijd is het geluid van de muziek (bepaalde tics, een signatuur) ook onmiskenbaar
Aphex Twin. Nu de teller over de honderd tracks gaat en ik de afgelopen dagen
alleen maar naar deze gift heb geluisterd begint de muziek intrigerende effecten te genereren.
Allereerst is het als Internetfenomeen volstrekt uniek.
Helemaal als je besluit je er compleet op te storten en het verschijnen van de
tracks in je leven verweeft. Vanzelfsprekend wekt het
verslavingsverschijnselen op, nerveus op F5 klikken om te kijken of
er nieuwe upload is. Of wanneer je thuis komt meteen checken of er nieuwe
tracks zijn. Maar dat werkt alleen als de muziek de moeite waard is en het valt juist op hoe hoogstaand de verzameling tot nu toe is. Een groot
aantal nummers vraag ik me echt van af hoe het mogelijk is dat deze niet eerder
officieel zijn uitgebracht. Dit is het soort gebeurtenis waar je in moet
verzinken, het is de droom van gemeenschap, de cultus (voornamelijk
geconcentreerd op het forum We Are The Music Makers) die de vrolijkheid van een
geweldloze revolutie uitstraalt. Eenmaal hier aan overgegeven sta je versteld dat mensen
het nog over iets anders kunnen hebben. Wil je op alles antwoorden “ja,
leuk…maar Aphex Twin!”
Het effect reikt dus dieper. De afgelopen dagen vormen een
opening naar een periode dat muziek er echt toe deed, voor deze luisteraar
zeker, maar je hoort het gewoon in de muziek, een zoektocht, een
nieuwsgierigheid. Daardoor krijg je uiteindelijk het gevoel alsof een soort
parallelle geschiedenis wordt geopenbaard, ergens heel herkenbaar maar toch net
anders. En aangezien dit een geweldige periode beslaat is het een zeer prettig
gevoel (alweer een totaal uniek effect). Zelf zie ik niet in hoe dit geen
consequenties kan hebben. Voor andere artiesten en voor luisteraars. Ik kan mij voorstellen dat ik de komende maanden naar weinig anders zal luisteren. Minstens
zeven albums aan materiaal. Wat kan hier nog redelijkerwijs tegenop?
Deze muziek
is compleet ontdaan van cynisme en het verschil met alleen al wat er tegenwoordig
in elektronische muziek wordt gemaakt is verbluffend. Natuurlijk zal de machine
stug doorrollen, dezelfde stroom van aangekondigde festivals met dezelfde
namen en nieuwe platen die je braaf zou moeten luisteren, maar het voelt vaal,
geforceerd als noeste arbeid. Popmuziek als bureaucratie**. Aphex Twin heeft een
poort naar een authentieke toekomst geopend (door ons met een soort
shocktherapie er aan te helpen herinneren wat toekomstmuziek werkelijk
inhoudt.) Ik stap graag naar binnen en hoop dat het andere muzikanten (en schrijvers, kunstenaars) aanzet om de uitdaging aan te gaan, wat die ook mag zijn…om verder
te reiken, om het allemaal gewoon eens anders te doen.
* Het is momenteel gissen naar de beweegredenen
van Aphex Twin. Het uploaden begon ongeveer tegelijkertijd met de release van
zijn nieuwe Computer Controlled Acoustic Instruments pt2 E.P. Het
zou dus een uniek soort promotie kunnen zijn. In recente interviews heeft James
gezegd dat hij veel nieuw materiaal heeft dat een heel andere richting opgaat
dan ouder werk en zelfs Syro,
misschien is dit een manier om zijn verleden definitief achter zich te laten.
In die interviews heeft hij ook gespeeld met het idee van een boxset en de
hoop van velen is dat deze uploads een bijeffect zijn van een selectieproces
voor een officiële release. Maar misschien is dit restmateriaal en zal het
nooit ergens anders in betere kwaliteit verschijnen.
** Onvermijdelijk beginnen de eerste cynische reacties met een gespeelde vermoeidheid te klinken (altijd het dodelijke cynisme boven enthousiasme.) Ik kan dat niet anders interpreteren dan als een (professionele) bescherming van de status quo van retromania. Men durft zich niet over te geven aan het idee dat de laatste jaren voornamelijk zijn gewijd aan veilig entertainment, maakt niet uit hoe avant-gardistisch het imago. Ik proef een soort angst dat er iets kan bestaan voorbij het wekelijkse carrousel van matig geschreven recensies, het gezellige avondje muziek, de radioshow met semi-avontuurlijke muziek, het geritualiseerde festival en af en toe een hype om over te discussiëren. In popmuziek is men bang geworden om controle te verliezen. In popmuziek is men bang geworden voor popmuziek.
** Onvermijdelijk beginnen de eerste cynische reacties met een gespeelde vermoeidheid te klinken (altijd het dodelijke cynisme boven enthousiasme.) Ik kan dat niet anders interpreteren dan als een (professionele) bescherming van de status quo van retromania. Men durft zich niet over te geven aan het idee dat de laatste jaren voornamelijk zijn gewijd aan veilig entertainment, maakt niet uit hoe avant-gardistisch het imago. Ik proef een soort angst dat er iets kan bestaan voorbij het wekelijkse carrousel van matig geschreven recensies, het gezellige avondje muziek, de radioshow met semi-avontuurlijke muziek, het geritualiseerde festival en af en toe een hype om over te discussiëren. In popmuziek is men bang geworden om controle te verliezen. In popmuziek is men bang geworden voor popmuziek.
als dit restmateriaal is.... wat een absolute zaligheid. alsof er tien polygon windows tegelijk uitgebracht worden.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk alsof er een SAW 85-92, Polygon Window, SAWII, Analogue Bubblebath en I Care About...in een keer wordt uitgegeven. :) Ik kan het nog niet helemaal beseffen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben benieuwd wat de volgende zet wordt (boxset, SAWIII, iets anders).