Digital maximalism is the ultrabrite, NutraSweet, Taurine-amped soundtrack to a lifestyle and a life-stance that could be called NOW!ism. In most dance scenes there's a vein of nostalgic reverence, an in-built deference to a lost golden age. But with EDM, there's just this feeling of NOW! NOW! NOW! And that's the thing I found heartening and refreshing about Hard Summer: the utter absence of any sense of the past being better than the present.
Simon Reynolds in een nieuw hoofdstuk van de laatste editie van Energy Flash waarin hij fraai het gladde digitale geluid omschrijft van veel hedendaagse producties. Maar als retro op deze manier moet worden opgeheven (en dat moet het in geen geval) dan ga ik van nu af aan ook maar naar OLD SKOOL ACID '88 feesten. EDM heeft niets met het nu of de toekomst te maken maar louter met een extremistisch gebrek aan smaak. Ik denk dat je eerder zou moeten concluderen dat de Verenigde Staten voorlopig (ik zou bijna zeggen definitief, maar je weet maar nooit) uitgerangeerd is op dit gebied. Niets nieuws overigens, dit is een logische conclusie van een fenomeen dat al heel lang terug gaat. Ik herinner mij dat de enige keer dat in Dance Valley heb bezocht (1997?), wachtend in de rij bedacht dat boven de ingang de tekst Consumptie Maakt Vrij moest hangen. Vals bewustzijn in full effect.
Drew Millard bestudeert het met een kalme blik in een lang stuk over EDM in Noisey:
And with this audience comes corporate sponsorship. When it comes to corporate sponsorship, festivals work somewhat like a magazine does: a magazine makes money off of selling subscriptions and copies at a newsstand, but they make sure to keep that price low enough to acquire a large, loyal audience that they can then sell to advertisers. Where magazines use articles to draw readers in, festivals use the experience of the festival—it’s telling that those at EDM Biz referred to the music as “content,” just as those in publishing might refer to a feature. Once the audience is in the festival grounds and having fun, they can also be advertised to. (EDC 2013’s sponsors were Red Bull, Sony, Pioneer, and the Brazillian sunglasses/watch brand ChilliBeans).(Geweldige laatste alinea's over Tiësto overigens)
In short, EDM is efficient bait to lure the product in. And that product is you.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten